Przejdź do treści

WITAMY NA STRONIE PARAFII
ŚW. WAWRZYŃCA I ANTONIEGO
W RUDZIE ŚLĄSKIEJ - WIRKU

 

Aktualności z życia Parafii

Aktualności z życia Kościoła

Papieski tweet


Sprawy bieżące

Refleksja rekolekcyjna 2020

 

 

Środa 01.04.2020. - środa V tygodnia Wielkiego Postu

 

Refleksja rekolekcyjna:
J 8, 31 - 42


Jezus podkreśla wobec żydowskich rozmówców, że warunkiem bycia Jego uczniem jest trwanie w Jego nauce. Taka postawa prowadzi do poznania prawdy i życia w wolności.
Według Jezusa każdy, kto popełnia grzech, jest niewolnikiem grzechu (J 8,34). Niewolnik w odróżnieniu od Syna nie pozostaje w domu na zawsze. Niewolnik żyje w sytuacji grzechu poza domem Ojca i poza Bogiem.
Tylko Syn ma możliwość obdarowania prawdziwą wolnością. Fakt negacji tego, który został posłany przez Ojca, i usiłowanie zabicia Go, demaskują szatańskie pochodzenie przeciwników Jezusa.
On natomiast zachęca nas do życia w prawdziwej wolności dzieci Bożych. Jest to możliwe, gdy trwamy w Jego nauce, przyjmując z wiarą Jego słowa i wypełniając je w konkrecie życia.
Taka postawa kształtuje tożsamość słuchaczy Jezusa jako Jego uczniów, którzy są w stanie odkryć prawdę. Proces odkrywania prawdy ma walor wyzwalający. Uczeń Chrystusa w postawie wolności może dostrzec w sobie dziecko Boże umiłowane przez Boga. Pozwala to wzrastać w świętości na drodze ku wiecznemu szczęściu.

 

Z dniem dzisiejszym te nasze rekolekcje kończą się. Dziękuje tym, którzy skorzystali z tej krótkiej refleksji przez ostatnie dni.

 

 

Wtorek 31.03.2020. - wtorek V tygodnia Wielkiego Postu


Refleksja rekolekcyjna:

J 8, 21 - 30


Odrzucając Chrystusa, nie wierząc Mu i w Niego, człowiek doświadcza śmierci. Jest to kopia tego, co przydarzyło się ludowi na pustyni (Lb 21, 4 - 9).
Dziś ratunkiem nie jest miedziany wąż, lecz Chrystus Ukrzyżowany i Zmartwychwstały. Paweł Apostoł tak ujmuje to Boże dzieło: On to dla nas grzechem uczynił tego, który nie znał grzechu, abyśmy się stali w Nim sprawiedliwością Bożą.
Piotr natomiast pisał o Chrystusie: On sam, w swoim ciele poniósł nasze grzechy na drzewo, abyśmy przestali być uczestnikami grzechów, a żyli dla sprawiedliwości.
Jezus jest tym, który wywyższony na krzyżu w swoim ciele niszczy nasz grzech.Jezus stał się grzechem, aby ten grzech unicestwić.
Tajemnica naszego zbawienia tkwi więc w przyjęciu Jezusowego krzyża. A pełne wiary patrzenie na krzyż ma nas prowadzić do przyjęcia go do naszego życia.

 

Poniedziałek 30.03.2020. - poniedziałek V tygodnia Wielkiego Postu

 

Refleksja rekolekcyjna:
J 8, 1 - 11

 

Chociaż uczeni w Piśmie i faryzeusze są w Ewangeliach nieodmiennie znakiem religijnej obłudy, to w dzisiejszej Ewangelii ukazują się jako świadomi własnych grzechów i ograniczeń. Nikt z nich nie bierze kamienia, ale rozchodzą się w zawstydzeniu.
Ale taka świadomość grzechu nie wystarcza Bogu. Wiedzieć, że jestem grzesznikiem, móc to publicznie powiedzieć, to nie wszystko.Jezus pragnie, aby świadomość naszej grzeszności prowadziła nas do spotkania z Nim. Bowiem opozycją dla naszego grzechu nie jest Prawo pozwalające go dostrzec, ale miłosierdzie, które Bóg okazuje grzesznikom.
Dlatego w dzisiejszej scenie z Ewangelii widzimy dwa różne obrazy świadomości grzechu:
1. faryzejski, który prowadzi do nikąd
2. jawnogrzesznicy, który kończy się miłosierdziem i wezwaniem do trwania w sprawiedliwości.

 
 
Niedziela 29.03.2020. - V niedziela Wielkiego Postu
Refleksja rekolekcyjna:
 
J 11, 1 - 45.
 
Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych momentów, które Jan podkreśla w Ewangelii o wskrzeszeniu Łazarza.
Po pierwsze: Jezus kocha Łazarza i jego siostry, a jednak nie spieszy się z pomocą, ale czeka, aż Łazarz umrze. Ta choroba i w jej konsekwencji śmierć nie są dla Jezusa przypadkowe. Mają absolutny wymiar duchowy, są znakiem objawiającym rzeczywistość inną niż zmysłowo poznawalna.
Po drugie: obie siostry czynią taki sam wyrzut Jezusowi: Panie gdybyś tu był ... Jakże te kobiety są nam bliskie swą refleksją, wówczas, kiedy cierpimy.
Po trzecie: od samego początku Jezus wskazuje na znak, którego ma dokonać. To nie śmierć Łazarza jest najważniejszą śmiercią tej Ewangelii, ale Jezusowe zbliżanie się do Jego śmierci, która objawi, że to On jest zmartwychwstaniem i życiem, a kto w Niego wierzy, choćby i umarł, żyć będzie.

O przebaczeniu grzechów

 

O UZYSKANIU PRZEBACZENIA GRZECHÓW CIĘZKICH W SYTUACJI NADZWYCZAJNEJ POZA SPOWIEDZIĄ W WYJAŚNIENIU KS. DR. HAB. JACKA KEMPY, WtlUŚ

(do wykorzystania duszpasterskiego)

 

Kodeks Prawa Kanonicznego w kan. 960 przedstawia naukę Kościoła o konieczności spowiedzi: „Indywidualna i integralna spowiedź oraz rozgrzeszenie stanowią jedyny zwyczajny sposób, przez który wierny, świadomy grzechu ciężkiego, dostępuje pojednania z Bogiem i Kościołem. Jedynie niemożliwość fizyczna lub moralna zwalnia od takiej spowiedzi. W takim wypadku pojednanie może się dokonać również innymi sposobami”.

 

Kościół wskazuje taki sposób uzyskania przebaczenia grzechów ciężkich w wyjątkowej sytuacji niemożności wyspowiadania się. Jest nim wzbudzenie żalu doskonałego za grzechy oraz szczere pragnienie (postanowienie) wyspowiadania się.

Katechizm Kościoła Katolickiego (nr 1452) opisując doskonały żal za grzechy stwierdza: „Gdy żal wypływa z miłości do Boga miłowanego nade wszystko, jest nazywany «żalem doskonałym» lub «żalem z miłości». Taki żal odpuszcza grzechy powszednie. Przynosi on także przebaczenie grzechów śmiertelnych, jeśli zawiera mocne postanowienie przystąpienia do spowiedzi sakramentalnej, gdy tylko będzie to możliwe”. Nauka ta opiera się na orzeczeniu Soboru Trydenckiego, który w nauce o sakramencie pokuty uczy o skrusze, czyli o żalu doskonałym: „…chociaż zdarza się, iż skrucha ta jest niekiedy dzięki miłości doskonała
i pojednuje z Bogiem zanim jeszcze sakrament zostanie przyjęty, niemniej jednak pojednania tego nie należy przypisywać samej skrusze bez zawartego w niej pragnienia sakramentu”
(rozdz. 4).

 

Nauka ta należy do Tradycji Kościoła. Nie umniejsza ona w żaden sposób wagi sakramentu pokuty. Wręcz przeciwnie, pokazuje jego wartość: do otrzymania przebaczenia wszystkich grzechów w takiej wyjątkowej sytuacji potrzebny jest nie tylko żal doskonały, ale też pragnienie spowiedzi. W przyszłości wyrazi się ono ostatecznie w czynie: w akcie spowiedzi, gdy miną nieusuwalne przeszkody.

 

Przy przypomnieniu tej ostatniej zasady, kierującej uwagę ku przyszłej spowiedzi, należy pamiętać, że osoba żałująca za swoje grzechy i pragnąca spowiedzi już teraz otrzymuje przebaczenie – „takie samo” (nie ma innego) jak w spowiedzi,
czyli otrzymuje łaskę uświęcającą. Może zatem przyjmować Komunię świętą (w sposób sakramentalny lub duchowy).

Co do zachowania zwykłych warunków spowiedzi wypada przypomnieć, że szczery i doskonały żal za grzechy zakłada realizację wszystkich pozostałych warunków: rachunku sumienia, postanowienia poprawy, zadośćuczynienia. Ponieważ ten ostatni nie wiąże się w tym przypadku z obligatoryjną pokutą nakładaną przez spowiednika, to można zakładać, że dobrowolna pokuta będzie owocna, ale jej kształt pozostaje w gestii osoby jednającej się z Bogiem.

 

 

 

 

O spowiedzi. Taki mały dekalog na czas epidemii.
1. Jak nie masz grzechów ciężkich, nie szukaj spowiedzi. Siedź w domu i ciesz się łaską uświęcającą.
2. Jak zawsze chodziłeś do spowiedzi przed Wielkanocą, to zrób to później. Przykazanie kościelne mówi, żeby przynajmniej raz w roku spowiadać się a nie że przed Wielkanocą i to gdy się ma grzechy ciężkie, więc żadnej winy nie będzie.
3. Jak robiłeś Dziewięć Pierwszych Piątków i jeszcze nie skończyłeś, nie panikuj. Bóg zna Twoje pragnienie, pozwoli Ci przeżyć, zrobisz je jeszcze nie raz i to ze spokojnym sercem.
4. Jak jesteś na kwarantannie albo boisz się panicznie przyjścia do kościoła z obawy przed zarażeniem, wzbudź sobie żal doskonały. Żałuj szczerze za grzechy. Wyspowiadasz się z nich jak minie zagrożenie.
5. Jak boisz się trochę mniej, ale nie ufasz spowiedzi w konfesjonale, umów się telefonicznie czy mailem w parafii na indywidualną spowiedź w innym miejscu.
6. Jak potrafisz zachować bezpieczeństwo, zorientuj się, w których kościołach jest spowiedź i kiedy. Wybierz ten kościół, który jest blisko Twojego miejsca zamieszkania czy pracy, tak by jak najmniej przemieszczać się po drogach.
7. Spowiadaj się krótko i konkretnie. Na rozmowy przyjdzie jeszcze czas. Teraz najważniejsze jest rozgrzeszenie.
8. Przyjdź do spowiedzi jak najprędzej. Z każdym dniem będzie więcej zarażonych, więcej ludzi w kwarantannie, również księży. Będą zamykane kolejne kościoły i plebanie. Może się okazać, że o spowiedź będzie trudniej niż o płyn na Orlenie.
9. Staraj się nie grzeszyć, żebyś nie musiał za parę dni znowu szukać spowiednika, bo to będzie towar coraz bardziej deficytowy.
10. Jeśli masz ciężkie grzechy i jeszcze się cieszysz, że teraz możesz spokojnie dalej grzeszyć, tłumacząc, że nie możesz inaczej, bo spowiedź jest narażeniem bezpieczeństwa Twojego czy innych, módl się, żebyś zdążył nawrócić się przed śmiercią.

 


Zarządzenie ks. abpa. W. Skworca z dn.25.03.2020r.

 

ZARZĄDZENIE ARCYBISKUPA KATOWICKIEGO

ODNOŚNIE DO SPRAWOWANIA POSŁUGI DUSZPASTERSKIEJ I LITURGICZNEJ

W NAJBLIŻSZYCH TYGODNIACH

 

Wstęp

Kościół powszechny znalazł się w nadzwyczajnej sytuacji. Pierwszy raz od wieków Ojciec Święty będzie sprawował Liturgię Wielkiego Tygodnia bez udziału wiernych.
Z głęboką wiarą w Bożą obecność oraz w poczuciu wielkiej odpowiedzialności za zdrowie
i życie wiernych i całego społeczeństwa, bazując na wcześniejszych dokumentach KEP oraz zarządzeniach Metropolity Katowickiego, przekazuję duchownym diecezjalnym
i zakonnym posługującym w archidiecezji katowickiej wskazania, zobowiązując
do wiernego ich przestrzegania
na podstawie KPK kan. 273 i 274 par. 2.

 

  1. Dyspensa

Z dniem 29 marca br. dyspensa od obowiązku uczestnictwa w niedzielnej Mszy św. jest prolongowana i obowiązuje aż do odwołania. Serdecznie zachęcam wiernych
do uczestniczenia we Mszy św., nabożeństwach i rekolekcjach za pośrednictwem transmisji telewizyjnych, radiowych i internetowych.

Mając na względzie najnowsze rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 marca br., kierując się pasterską troską o zachowanie zdrowia wiernych i celebransów, zarządzam aż do odwołania celebrowanie wszystkich Mszy św. i Triduum Paschalnego
bez obecności wiernych. To samo dotyczy kaplic w klasztorach i domach zakonnych. Poza celebracjami kościoły pozostają otwarte jako miejsca na indywidualną modlitwę.

Zapraszam wszystkich – duchownych i wiernych świeckich – do wytrwałej modlitwy
we wspólnotach domowych w duchu słów Jezusa Chrystusa: „Jeśli dwaj z was na ziemi zgodnie o coś prosić będą, to wszystkiego użyczy im mój Ojciec, który jest w niebie. Bo gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje, tam jestem pośród nich” (Mt 18,19-20).

Szczególnie ważna jest nasza wspólnotowa modlitwa różańcowa o godz. 20.30, połączona z Apelem Jasnogórskim i modlitwą do Matki Bożej Piekarskiej, Lekarki. Niech
w tej nadzwyczajnej sytuacji rodziny stają się coraz bardziej domowymi Kościołami, tworzącymi rodzinę Kościoła naszej archidiecezji. Wezwaniem do tej modlitewnej jedności niech będzie głos dzwonów naszych kościołów o godz. 20.15.

 

 

 

  1. Sakrament pokuty i pojednania
  2. Kodeks Prawa Kanonicznego (kan. 960-961) wyraźnie wskazuje, że w razie niemożliwości fizycznej obecności penitenta stosuje się inne drogi pojednania,
    a nie spowiedź
    . Zawsze, ilekroć istnieje poważna racja i nie ma sposobności wyspowiadania się, wtedy dla usposobienia duszy do stanu łaski, wierny „jest obowiązany wzbudzić akt żalu doskonałego, który zawiera w sobie zamiar wyspowiadania się
    jak najszybciej
    ”. Katechizm Kościoła Katolickiego w nr 1452 objaśnia, że „żal, który wypływa z miłości do Boga miłowanego nade wszystko, jest nazywany żalem doskonałym lub żalem z miłości. Taki żal odpuszcza grzechy powszednie. Przynosi on także przebaczenie grzechów śmiertelnych, jeśli zawiera mocne postanowienie przystąpienia do spowiedzi sakramentalnej, gdy tylko będzie to możliwe”.

            Obowiązkiem duszpasterzy jest wyjaśnienie wiernym przedstawionych możliwości dróg pojednania (videzałącznik nr 1; proszę o umieszczenie go na internetowej stronie parafialnej; ewentualnie powielić i wyłożyć w kościele.).

 

  1. W związku z tym w parafiach nie będzie możliwości skorzystania
    z sakramentu pokuty w zwyczajnej formie!
    Jednak w sytuacjach wyjątkowych, wyrazem duszpasterskiej troski będzie umożliwienie skorzystania z sakramentu pokuty
    i pojednania tym wiernym, którzy o to osobiście poproszą. Wskazane jest uprzednie, telefoniczne umówienie. Miejscem takiej spowiedzi niech będzie zakrystia, salka parafialna bądź inne pomieszczenie. Należy przy tym zachować wskazane środki ostrożności i wzajemnego bezpieczeństwa – petenta i spowiednika.

 

  1. Niemożliwa jest spowiedź przez środki komunikacji elektronicznej
    (np. telefon, komunikator internetowy itp.). Stolica Apostolska nigdy nie zezwoliła
    na spowiedź przez telefon, a wszystkie dotychczasowe wypowiedzi wyraźnie zakazują spowiedzi „na odległość” i wskazują, że w przestrzeni wirtualnej „nie ma sakramentów”.

 

  • Komunia święta
  1. W wykładni trzeciego przykazania kościelnego („Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię Świętą”) Konferencja Episkopatu Polski ustaliła (1985 r.), że okres, w którym obowiązuje to przykazanie obejmuje czas od Środy Popielcowej
    do Niedzieli Trójcy Świętej. Ze względu za zaistniałą sytuację usilnie zachęcam wiernych do korzystania z Komunii duchowej, po wzbudzeniu skruchy i żalu doskonałego.

 

  1. Wielki Tydzień/Triduum Paschalne
  2. Porządek/organizację Liturgii Wielkiego Tygodnia reguluje dekret Kongregacji
    do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów
    z dn. 19.03.2020 r.

 

  1. Niedziela Palmowa (vide p. I niniejszego zarządzenia).

 

  1. Uczestnictwo w celebracjach Triduum Paschalnego nie jest nakazane (Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wigilia Paschalna). Obowiązkowy jest udział w Mszy św.
    w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego, jednak także w tym dniu obowiązują ogłoszone ograniczenia prawne i aktualna jest udzielona dyspensa.

 

  1. W Wielkim Tygodniu zalecam utrzymanie tradycyjnych godzin zaplanowanych
    w parafii celebracji, choć będą sprawowane bez obecności wiernych. Należy powiadomić parafian o czasie ich rozpoczęcia, ażeby mogli włączyć się duchowo
    w modlitwę w swoich domach.

 

Wielki Czwartek

  1. Msza Krzyżma św. przeniesiona jest na inny termin. Korzystamy nadal z Oleju Chorych pobłogosławionego przed rokiem w Wielki Czwartek.

 

Wielki Piątek

  1. Zachęcam duchowieństwo do odmawiania Ciemnej Jutrzni w kapłańskich wspólnotach na probostwie lub w kościele.
  2. W Liturgii Męki Pańskiej do modlitwy powszechnej dołączamy intencję specjalną
    (vide załącznik nr 2).
  3. Nie urządzamy Bożego Grobu i adoracji Krzyża. Zachęcamy wiernych do adoracji Krzyża w swoich mieszkaniach.

 

Wielka Sobota

  1. Nie ma tradycyjnego obrzędu błogosławienia pokarmów. Zamiast tego proponujemy wiernym obrzęd błogosławieństwa posiłku w domu przed śniadaniem wielkanocnym (vide załącznik nr 3). Proszę o umieszczenie go na internetowej stronie parafialnej; ewentualnie powielić i wyłożyć w kościele.

 

Wigilia Paschalna/Wielkanoc

  1. Zachowujemy przepisy liturgiczne dotyczące czasu celebracji Wigilii Paschalnej, chociaż będziemy ją sprawować bez obecności wiernych.

 

  1. Na początku Wigilii Paschalnej i przy obrzędzie światła należy pominąć rozpalanie ogniska i procesję. W praktyce więc liturgię rozpoczynamy w prezbiterium, gdzie po zapaleniu paschału przechodzi się bezpośrednio do Orędzia Wielkanocnego (Exsultet). Potem następuje liturgia Słowa. W czasie liturgii chrzcielnej należy tylko odnowić przyrzeczenia chrzcielne (por. Missale Romanum, s. 371, n. 55), nie stosując pokropienia. Potem następuje liturgia eucharystyczna. Nie ma procesji rezurekcyjnej.

 

  1. Koncelebra

W tym czasie należy pozostawić przygotowywanie kielicha, spożywanie z niego
i puryfikację głównemu celebransowi. Koncelebransi spożywają Ciało i Krew Pańską przez zanurzenie, po czym główny celebrans spożywa Krew Pańską i puryfikuje naczynia liturgiczne.

 

 

 

  1. Uroczystość Pierwszej Komunii św.
  2. Do Wielkanocy odwołane są wszystkie spotkania z dziećmi komunijnymi
    i ich rodzicami. Przyjmujemy zasadę, że jeżeli szkoły pozostają zamknięte i dzieci mają pozostawać w domach, nie organizujemy dla nich także żadnych zajęć w parafii
    (w tym pierwszych spowiedzi).

 

  1. Po Wielkanocy:
  2. wariant I: jeżeli stan epidemii nie zostanie odwołany i dzieci nie wrócą do szkół, należy odwołać wszystkie I Komunie Święte do czasu ustania epidemii.
  3. wariant II: jeżeli po Wielkanocy dzieci wrócą do szkół i stan epidemii zostanie odwołany, decyzję o przyjęciu I Komunii Świętej należy pozostawić rodzicom w porozumieniu z księdzem proboszczem. Każdy przypadek należy rozpatrzyć indywidualnie, nie może decydować głosowanie lub wola większości.

 

  1. Gdyby rodzice zdecydowali się na I Komunię Świętą swojego dziecka w pierwotnym (zwykle majowym) terminie, należy uczynić to z zachowaniem najwyższych środków ostrożności, w małych grupach lub nawet pojedynczo, niekoniecznie w niedzielę.

 

  1. Gdyby rodzice nie zdecydowali się na I Komunię Świętą swojego dziecka
    w pierwotnym terminie, należy im to umożliwić w terminie późniejszym, kiedy sami uznają, że zagrożenie dla ich dzieci minęło.

 

  1. Duszpasterzy zachęcam, by byli w stałym kontakcie (jeśli nie osobistym,
    to telefonicznym lub mailowym) z rodzinami dzieci komunijnych i wsłuchiwali się
    w ich opinie.

 

  • Pogrzeb

W dniu pogrzebu można celebrować Mszę św. żałobną bez udziału wiernych i ciała zmarłego (ew. urny). Obrzędy pogrzebu ograniczamy wyłącznie do stacji przy grobie z udziałem najbliższej rodziny, w liczbie nie większej niż 5 osób.

 

UWAGA!

Przedstawiony dokument należy umieścić w gablotkach oraz na stronie internetowej parafii (startowa/powitalna). Powyższe wskazania mogą ulec modyfikacji.

 

Zakończenie

Sługa Boży ks. Jan Franciszek Macha 2 kwietnia 1942 r. napisał w mysłowickim więzieniu, mieszczącym się niedaleko kościoła: „Dzisiaj w Wielki Czwartek otrzymałem zezwolenie do pisania. Jestem chwała Bogu zdrowy. Jest mi bardzo ciężko, że nie mogę brać udziału w tych pięknych ceremoniach Wielkiego Tygodnia. Jest mi bardzo smutno jak słyszę jak dzwony kościelne dzwonią. Jestem w ten czas w myślach tam przy ołtarzu, który jest około 200 m oddalony od mojej celi.  Czas postu już za nami. Następnie zaśpiewamy
to wesołe «Alleluja». Niestety, ja nie mogę z wami śpiewać, ale wychwalam Boga na ten sposób, który jest tutaj możliwy i proszę Wszechmocnego, żeby Was kochani Rodzice pocieszył
. (…)”.

 

Drodzy Bracia!

W tym szczególnym czasie próby naszej wiary i pasterskiej miłości, zapewniam
o mojej bliskości i modlitwie. Jestem – podobnie jak Biskupi Pomocniczy – do waszej dyspozycji.  Wspólnie wychwalajmy Boga na ten sposób, który jest możliwy, radując się otwartymi kościołami, sprawowaniem posługi sakramentalnej, nowymi możliwościami ewangelizacji, katechizacji i duszpasterstwa oraz budowania wspólnoty Kościoła.

Na koniec zwracam się do was ponownie słowami prośby wypowiadanej w czasie liturgii Mszy Krzyżma św.: „Módlcie się także za mnie, abym wiernie wypełniał urząd apostolski, który został mnie niegodnemu powierzony i wśród was był żywym wizerunkiem Chrystusa-Kapłana, Dobrego Pasterza, Nauczyciela i sługi wszystkich”. Polecam Was i Waszą posługę Jezusowi Chrystusowi Najwyższemu Kapłanowi i z serca Wam błogosławię.

 

Katowice, 25 marca 2020 r., w uroczystość Zwiastowania Pańskiego.

VA I – 22/20

 

 

 

 

† Wiktor Skworc

Arcybiskup Metropolita

Katowicki


Zarządzenie ks. abpa. W. Skworca z dn.14.03.2020r.

 

Zarządzenie Metropolity Katowickiego w związku z ogłoszeniem w Polsce stanu epidemicznego

  1. Obowiązują nadal wszystkie poprzednio wydane akty prawne: Zarządzenie Rady Stałej, Dyspensa Metropolity Katowickiego od obowiązku niedzielnego uczestnictwa we Maszy św. oraz Zalecenia szczegółowe Metropolity Katowickiego z dnia 12 marca br.
  2. Jednak w związku z ogłoszonym stanem zagrożenia epidemicznego w Polsce i stosując się do rozporządzeń organów państwowych z 13 marca br., wprowadzających czasowo ograniczenia dot. m.in. liczby uczestników wszelkich zgromadzeń, w tym religijnych do 50 osób, przypominam o udzielonej dyspensie od obowiązku uczestnictwa w niedzielnej liturgii, która aktualnie dotyczy – ze względu na wprowadzony stan epidemiczny – wszystkich wiernych archidiecezji.
    Usilnie zalecam wiernym korzystanie z telewizyjnych, radiowych i internetowych transmisji Mszy św. i wielkopostnych nabożeństw. Rodzina – modląca się wspólnie, razem uczestnicząca w transmitowanej Mszy św. staje domowym Kościołem, podstawowym ogniwem w rodzinie Kościoła.
  3. Należy ponadto:
    a) ograniczyć możliwość uczestnictwa we Mszach św. wyłącznie do wiernych bezpośrednio związanych z zamówioną intencją Mszy św. lub w przypadku pogrzebu do najbliższej rodziny;
    b) w kaplicach domów zakonnych i w zakładach opieki ograniczyć udział wiernych wyłącznie do mieszkańców i pracowników;
    c) pamiętać o obowiązku otwarcia kościołów w ciągu dnia, celem umożliwienia wiernym indywidualnej modlitwy i adoracji Najświętszego Sakramentu oraz korzystania z sakramentu pokuty;
    d) zwiesić posługę służby liturgicznej (ministrantów, lektorów, kantorów, animatorów);
    e) zachęcić katechetów i katechetki, aby korzystając ze współczesnych możliwości komunikacji, utrzymywali łączność z katechizowanymi dziećmi i młodzieżą, i wspierali w ten sposób rodziców oraz opiekunów w okresie próby naszej jedności i solidarności;
    f) ograniczyć posługę wobec osób chorych do wiatyku udzielanego wiernym w wypadku bezpośredniego zagrożenia życia;
    g) podjąć codziennie pełnienie w kancelarii i przy parafialnym telefonie duszpasterskich dyżurów w celu udzielania informacji i duszpasterskiej pomocy oraz duchowego wsparcia.
  4. Wzywam kapłanów i osoby życia konsekrowanego, aby każdego dnia o godzinie 20.30 odmawiali różaniec w intencji osób chorych oraz tych, którzy się nimi opiekują, jak również służb medycznych i sanitarnych. W tym samym czasie do duchowej łączności z osobami duchownymi i konsekrowanymi zapraszam wszystkich wiernych. Przeżywając Wielki Post, prośmy nadal w naszych rodzinach o nawrócenie i pokój serc.

    Polecam Was, szczególnie osoby chore, przebywające w kwarantannie, a także służby sanitarne i medyczne Bożej Opatrzności, przez wstawiennictwo Matki Bożej Piekarskiej, naszej Śląskiej Lekarki i serca błogosławię.

            † Wiktor Skworc
    Arcybiskup Metropolita Katowicki

    Katowice, 14 marca 2020 r.

 


Liturgia w czasie stanu epidemicznego w Parafii

Wireccy Parafianie!!!
 
W związku z zaistniałą sytuacją zagrożenia epidemiologicznego i decyzjami władz są następujące decyzje:
1. odwołane są wszystkie nabożeństwa
2. będą sprawowane tylko Msze św. zgodnie z porządkiem niedzielnym (7.00, 9.00, 11.00, 13.00 i 17.00) i tygodniowym (8.15 i 18.00)
3. w związku z ograniczoną ilością osób (50 osób) mogących uczestniczyć we Mszy, dajemy pierwszeństwo osobom związanym z intencją Mszy
4. pogrzeby odbywają się normalnie, choć też pamiętajmy o tym ograniczeniu) i uczestniczy w nich przede wszystkim rodzina
5. kościół, a zwłaszcza kaplica św. Wawrzyńca są przez cały dzień otwarte - możliwość modlitwy i adoracji Pana Jezusa jest
6. ks. abp Gądecki zachęcił do odmawiania o 20.30 różańca o zachowanie od epidemii; postarajmy się włączyć w to wezwanie
 
Czas, który przeżywamy nie jest łatwy. Starajmy się zachować roztropność i zdrowy rozsądek, a normalność szybko wróci. Niech bliskie będzie nam wezwanie: Jezu ufam Tobie
 
Istnieje możliwość uczestnictwa we Mszy św. dzięki transmisjom radiowym i telewizyjnym
 

LINKI

Zasady przetwarzania danych

Dotyczące danych z formularza wysyłanych ze strony.

Dane z powyższego formularza będą przetwarzane przez naszą firmę jedynie w celu odpowiedzi na kontakt w okresie niezbędnym na procedowanie przekazanej sprawy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Każda osoba posiada prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania i usunięcia oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec niewłaściwego przetwarzania. W przypadku niezgodnego z prawem przetwarzania każdy posiada prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Administratorem danych osobowych jest Parafia Wawrzyniec, siedziba: Ruda Śląska - Wirek, Czajkowskiego 16.